Att inte byta däck inför ny däcksäsong kan innebära onödig trafikfara

På hösten och våren gäller det att agera som bilägare. Då är det nämligen dags byta däck. Förvisso kan man köra på dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) året om men det är inte att rekommendera. Detta enligt flertalet tester som påvisar att det är både säkre och billigare att byta till vinterdäck respektive sommardäck inför vinter och sommarsäsongen på vägarna.

Vinterdäck på sommaren

Det som kännetecknar vinterdäck är framförallt att de är särskilt anpassade för låga temperaturer och hala underlag. För att skapa däck anpassade för dessa förhållanden så används mjukare gummiblandning i däcken jämfört med sommardäck. Detta innebär att vinterdäcken slits snabbare vid när de får påfrestningar vid varmare förhållanden i jämförelse med sommardäck. I längden innebär detta att däcken slits onödigt fort och följaktligen måste bytas snabbare än nödvändigt vilket blir kostsamt. Två par nya vinterdäck kostar oftast minst 4000 kr man inte väljer de allra billigaste budgetdäcken.
Konstigt nog finns det ändå, enligt undersökningar som gjorts, runt en kvarts miljon bilar i Sverige som åker runt med dubbfria vinterdäck sommartid. Som vi tidigare nämnt så blir det ofta dyrare att inte skifta däck inför kommande säsong men det inte alla tänker på kanske är att detta även ökar trafikfaran ute på vägarna. VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i samarbete med Folksam och Vectura har sammanställt en studie som påvisar att dubbfria vinterdäck har en 20 % längre bromssträcka på våt asfalt jämfört med sommardäck. Studien visar även att vinterdäcken uppvisar 15 % längre bromssträcka på torr asfalt. Särskilt tydliga är skillnaderna i bromssträcka vid höga hastigheter.
Vidare så hävdar även NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) att vinterdäcken lättare får vattenplaning och uppvisar sämre stabilitet vid sommarväglag i jämförelse med sommardäck. Även detta minskar trafiksäkerheten och därför har även NTF kommit med förslaget att införa vinterdäcksförbud mellan 1/6 – 30/9 om det inte råder vinterväglag.

Sommardäck på vintern

Att köra med sommardäck på vintern är minst lika trafikfarligt som att köra vinterdäck på sommaren. Sommardäck har varken dubbar eller det mönsterdjup som krävs för att inte halka av vägbanan vid halt väglag som är så kännetecknande för våra vintervägar. De styrande har därför infört krav på vinterdäck (om vinterväglag råder) mellan 1/12 och 31/12. Har man inte bytt till vinterdäck mellan dessa datum så får man böta med 1200 kr. Att köra sommardäck på vintern är alltså inte heller att rekommendera varken ur säkerhetssynpunkt eller ur ekonomisk synpunkt.

Övrigt att tänka på med sommardäck och vinterdäck

Det är som sagt skillnad på sommardäck och vinterdäck. En viktig sak att ha i åtanke är mönsterdjupet ock kravet på detta. Om du ännu inte visste om det så kan det vara bra att veta att minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 mm och 3 mm för vinterdäck. Kör man med för slitna däck så kan man få böta 1200 kr vid en kontroll och däckens förmåga försämras avsevärt. Så inte nog med att du bör köra med rätt däck för säsongen, däcken får ej heller vara för slitna.
Tyvärr är det ganska dyrt med nya kvalitetsdäck, men kvaliteten bör man inte tumma på när det gäller en så viktig sak som däcken till bilen. Detta då däcken utgör bilens yttersta kontaktyta mot underlaget. Så hur kan man då göra för att inte betala i onödan för kvalitetsdäck till bilen? Det billigaste sättet at köpa bildäck på är via internet. Jämför man dessutom priserna hos de olika nätbutikerna som säljer däck så kan man komma undan ytterligare lite billigare. Du kan exempelvis jämföra däckpriser online via Nethjul.se.
Hoppas du tyckte denna artikel var intressant och att du nu lärt dig lite mer om varför det är viktigt att ha rätt däck för säsongen.

Kommentarer